28.02.2022
19.12.2021
W natłoku przedświątecznych obowiązków złodzieje będą jeszcze bardziej aktywni. Poświęć 3 minuty, aby zobaczyć jak działają oszuści. Film przygotowany przez Warszawski Instytut Bankowości doskonale odzwierciedla sygnalizowane również przez naszych klientów próby wyłudzeń.
Źródło – https://www.youtube.com/WarszawskiInstytutBankowosci
15.11.2021
Źródło – oficjalny kanał na YouTube/Policja Warszawa/
18.03.2021
W trosce o Państwa bezpieczeństwo informujemy, że w ostatnim czasie zanotowano próby wyłudzenia danych poprzez oszustów podszywających się pod infolinię Banku BPS. Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofingowi. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym infolinię Banku.
06.10.2020
Pod takim hasłem odbywa się tegoroczna ogólnoeuropejska kampania organizowana po raz ósmy przez NASK Państwowy Instytut Badawczy z inicjatywy Komisji Europejskiej. W trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa odbywają się warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, które mają podnieść świadomość na temat cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Z założenia organizowane wydarzenia mają przestrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i promować odpowiedzialne korzystanie z sieci.
W tym roku do inicjatywy edukacyjnej aktywnie włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych a także nasz bank. W październiku w mediach społecznościowych na naszym portalu FB/BSMszanaDolna we współpracy z KZBS będziemy publikować artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane z cyberbezpieczeństwem.
Banki spółdzielcze w ostatnim czasie cyfrowo przyspieszają: nasi klienci otrzymali dostęp do wielu nowych rozwiązań, dysponują również coraz bardziej rozbudowaną bankowością internetową oraz posiadają dostęp do usługi mojeID, która umożliwia potwierdzanie tożsamości online w procesach rejestrowania się i logowania w serwisach dostawców usług z sektora publicznego i komercyjnego. Klienci banków spółdzielczych mają również możliwość dokonywania płatności poprzez Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay.
W dobie pandemii i związanych z nią rekomendacjami dotyczącymi zachowania społecznego dystansu, rozwiązania te pełnią bardzo ważną funkcję – dla niektórych osób, ze względu na stan ich zdrowia, często są jedyną możliwą formą kontaktu z bankiem i dysponowania dostępnymi na rachunku środkami. Przy korzystaniu bankowości internetowej oraz mobilnej warto zachować jednak rozwagę i ostrożność, ponieważ każdy z nas może paść ofiarą cyberataku. Ważne, by wiedzieć, jak postępować w takiej sytuacji i na jakie aspekty zwrócić uwagę, by chronić swoje dane dostępu do banku, w tym loginy i hasła.
Z raportu „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2019” przygotowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej, aż 72% respondentów uważa, że za zapewnienie ochrony ich wrażliwych danych w Internecie odpowiada bank. Banki, w miarę dostępnych możliwości, zapewniają ochronę instytucjonalną swoim klientom, zabezpieczając systemy bankowości elektronicznej. Warto jednak pamiętać, że również konsumenci dzięki świadomym decyzjom oraz poprzez rozważne działanie powinni zadbać o zabezpieczenie swoich danych. Mówi się, że każdy łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo – zasada ta sprawdza się również w kwestii cyberbezpieczeństwa. – mówi Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month – ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich odbywają się wydarzenia, które podnoszą wśród użytkowników narzędzi cyfrowych świadomość na temat wagi bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.
- „Zastanów się, zanim klikniesz” – pod takim hasłem obchodzimy tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Działalność edukacyjna podnosząca kompetencje cyfrowe społeczeństwa jest szczególnie ważna w kontekście obserwowanej w internecie wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Tylko w drugim kwartale br. nasz zespół CERT Polska odnotował ponad 2,7 tys. incydentów bezpieczeństwa, wśród których dominowało zjawisko phisingu. To powszechny sposób na wyłudzenie danych internautów, dlatego – zgodnie z tegorocznym hasłem przewodnim ECSM – istotne jest, aby uważać, w co się klika – mówi Juliusz Brzostek Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa w NASK.
Oszustwa w sklepach internetowych
Phishing – wyłudzanie informacji
SMshing – wyłudzanie informacji SMSem
Vishing – wyłudzanie przez telefon
2019